19 stycznia 2022
Sygnalista
Regulamin zgłaszania naruszeń prawa oraz ochrony sygnalistów
- CEL
Celem niniejszego Regulaminu zgłaszania naruszeń prawa oraz ochrony sygnalistów (dalej „Regulamin”) jest rozwijanie przez Wojewódzką Stację Pogotowia Ratunkowego w Przemyślu (dalej,,WSPR”) kultury wewnątrzorganizacyjnego sygnalizowania nieprawidłowości przez jej pracowników, co stanowi wyraz troski o dobro WSPR. Regulamin określa system wewnętrznego zgłaszania naruszeń i zapewnia ochronę dla osób chcących zgłosić naruszenia wewnętrznie zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (dalej: Dyrektywa oraz: sygnalista). - Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
- Sygnalista - osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia informacje na temat naruszeń, uzyskane w kontekście związanym z wykonywaną przez nią pracą. Sygnalista zgłasza informacje, w tym uzasadnione podejrzenie, dotyczące zaistniałych lub potencjalnych naruszeń, do których doszło lub prawdopodobnie dojdzie w organizacji, w której osoba zgłaszająca pracuje lub pracowała, lub w innej organizacji, z którą osoba dokonująca zgłoszenia utrzymuje lub utrzymywała kontakt w kontekście wykonywanej pracy, lub dotyczące prób ukrycia takich naruszeń. Sygnalista działa w dobrej wierze, czyli w oparciu o fakty i inne obiektywne informacje.
- działanie następcze – działanie podjęte przez dyrektora w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz, w stosownych przypadkach, w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia;
- działanie odwetowe – bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa zgłaszającego lub wyrządza lub może wyrządzić szkodę zgłaszającemu;
- informacja o naruszeniu prawa – informacja, w tym uzasadnione podejrzenie, dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w WSPR lub dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa;
- informacja zwrotna – przekazanie zgłaszającemu informacji na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
- zgłoszenie – zgłoszenie wewnętrzne i zewnętrzne dotyczące naruszenia prawa;
- zgłoszenie wewnętrzne – przekazanie informacji o naruszeniu prawa pracodawcy;
- zgłoszenie zewnętrzne – przekazanie informacji o naruszeniu prawa organowi publicznemu lub organowi centralnemu.
- zgłaszający - osoba dokonującą zgłoszenia naruszenia prawa;
- zespół ds. interwencji – osoby upoważnione przez dyrektora do przyjmowania zgłoszeń, podejmowania działań następczych obejmujących weryfikację zgłoszenia i dalszą komunikację ze zgłaszającym.
- SYTUACJE PODLEGAJĄCE ZGŁOSZENIU Zgłaszane powinny być naruszenia prawa, tj. działania lub zaniechania niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące między innymi:
- zamówień publicznych;
- ochrony środowiska;
- zdrowia publicznego;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- OCHRONA OSOBY DOKONUJĄCEJ ZGŁOSZENIE
- WSPR podejmie wszelkie środki mające na celu zapewnienie ochrony osobom dokonującym zgłoszenia, tj. osobom fizycznym będącym pracownikami WSPR, ubiegającym się o zatrudnienie oraz współpracownikom pomagającym w dokonaniu zgłoszenia wewnętrznego.
- Zgłaszający podlega ochronie, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia i że informacja taka stanowi informację o naruszeniu prawa.
- Dokonujący zgłoszenia, osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia oraz powiązana ze zgłaszającym, będący pracownikiem, współpracownikiem oraz osoby ubiegające się o zatrudnienie nie mogą być niekorzystnie traktowani z powodu dokonania zgłoszenia. Za niekorzystne traktowanie, uważa się w szczególności: Za niekorzystne traktowanie, uważa się w szczególności:
- odmowę nawiązania stosunku pracy,
- wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy,
- nie zawarcie umowy o pracę na czas określony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, nie zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony lub nie zawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony, po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w sytuacji gdy pracownik miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa,
- obniżenie wynagrodzenia za pracę,
- wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu,
- pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą,
- przeniesienie pracownika na niższe stanowisko pracy,
- zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych,
- przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracowniczych,
- niekorzystną zmianę miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy,
- negatywną ocenę wyników pracy lub negatywną opinię o pracy,
- nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze,
- wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe,
- nieuzasadnione skierowanie na badanie lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badanie,
- działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości zatrudnienia w danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego.
- Zakazane są wszelkie formy działań odwetowych wobec osób dokonujących zgłoszenia, w tym groźby działań odwetowych i próby ich podejmowania.
- SPOSOBY PRZEKAZYWANIA ZGŁOSZEŃ
- Zgłaszający ma prawo zgłosić informację o naruszenia prawa, o których mowa w Części II niniejszego Regulaminu.
- Zgłoszenie, będzie przyjmowane i rozpatrywane przez Zespół ds. Interwencji (dalej „Zespół”).
- Zgłoszenia naruszenia prawa mogą być składane:
- osobiście w siedzibie WSPR lub
- pisemnie na adres Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Przemyślu SPZOZ ul. Słowackiego 85, 37-700 Przemyśl , z dopiskiem „nie otwierać”.
- Zgłoszenie na piśmie wysłane na adres WSPR z odpowiednim dopiskiem jest korespondencją wyłączoną z obsługi kancelaryjnej i jest przekazywana bezpośrednio do Zespołu.
- Każdy członek Zespołu zobowiązany jest do zachowania poufności, co do każdego zgłoszenia, niezależnie od tego, czy zgłoszenie zostanie uznane za uzasadnione i czy w wyniku jego dokonania zostaną podjęte dalsze działania następcze. Ponadto, każdy członek Zespołu będzie posiadał pisemne upoważnienie Dyrektora WSPR do przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń, podejmowania działań następczych, określonych w pkt. V ppkt. 3 niniejszego Regulaminu, oraz przetwarzania danych osobowych osób, oraz złoży oświadczenia, w którym zobowiąże się do zachowania tajemnicy i poufności co do wszelkich informacji i dokumentów ujawnionych mu w związku ze zgłoszeniem.
- Zgłoszenia nie będą podlegały rozpatrzeniu w przypadku, gdy Zespół stwierdzi oczywistą bezzasadność zgłoszenia lub w przypadku, gdy stwierdzi całkowitą niemożności weryfikacji okoliczności przytoczonych w treści Zgłoszenia.
- INFORMACJA ZWROTNA
- Zespół po otrzymaniu zgłoszenia przekazuje osobie zgłaszającej naruszenie - potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia w terminie 7 dni od jego otrzymania, chyba że zgłaszający nie podał adresu, na który należy przekazać potwierdzenie.
- Zespół po otrzymaniu zgłoszenia podejmuje działania następcze z zachowaniem należytej staranności.
- Działaniami następczymi są działania podjęte przez Zespół będący odbiorcą zgłoszenia w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz, w stosownych przypadkach, w celu zaradzenia naruszeniu będącemu przedmiotem zgłoszenia, w tym między innymi poprzez takie działania, jak dochodzenie wewnętrzne czy postępowanie wyjaśniające.
- Po wpłynięciu zgłoszenia, dalsza komunikacja pomiędzy osobą, która dokonała zgłoszenia, a Zespołem będzie odbywać się za pośrednictwem adresu wskazanego w zgłoszeniu. W przypadku wskazania przez Zgłaszającego adresu poczty elektronicznej do kontaktu, komunikacja ze strony Zespołu związana ze zgłoszeniem będzie prowadzona przy użyciu następującego adresu e-mail: interwencje@wsprprzemysl.pl
- Zespół po przeprowadzeniu czynności w ramach postępowania wyjaśniającego przekazuje - w nieprzekraczalnym terminie 3 miesięcy od dnia wysłania potwierdzenia otrzymania zgłoszenia, osobie, która dokonała zgłoszenia, lub w przypadku nieprzekazania potwierdzenia zgłaszającemu, 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia - informację zwrotną o dokonanych ustaleniach. Informacja zwrotna obejmuje w szczególności informację o stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia wystąpienia naruszenia prawa i ewentualnych środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji na stwierdzone naruszenie prawa.
- Zespół prowadzi odrębny Rejestr zgłoszeń wewnętrznych, w którym gromadzona są następujące dane: numer sprawy; przedmiot naruszenia; datę dokonania zgłoszenia wewnętrznego; informację o podjętych działaniach następczych; datę zakończenia sprawy. Dane w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowane przez okres 5 lat od dnia przyjęcia zgłoszenia.
- W przypadku, gdy naruszenie jest zgłaszane osobiście, członek Zespołu przyjmujący zgłoszenie dokumentuje to zgłoszenie za pomocą dokładnego protokołu spotkania przygotowanego przez członka Zespołu, jednocześnie zapewniając osobie dokonującej zgłoszenia możliwość sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu spotkania poprzez jego podpisanie.
- POSTĘPOWANIE WYJAŚNIAJĄCE
- Zespół jest uprawniony do zbadania zasadności otrzymanego zgłoszenia, w szczególności zweryfikowania czy powołane w zgłoszeniu okoliczności stanowią naruszenie lub nadużycie obowiązujących przepisów prawa. W tym celu Zespół jest uprawniony do zwrócenia się do pracowników WSPR z prośbą o udzielenie wyjaśnień lub informacji oraz z prośbą o przedstawienie dokumentów, które mogą być pomocne przy analizie otrzymanego zgłoszenia.
- Zespół jest uprawniony zwrócić się do osoby dokonującej zgłoszenia z wnioskiem o udzielenie dodatkowych informacji lub wyjaśnień dotyczących dokonanego zgłoszenia.
- Zespół jest zobowiązany do zachowania poufności w zakresie uzyskanych wyjaśnień, informacji i dokumentów oraz danych dotyczących osób, które udzieliły wyjaśnień lub przekazały Zespołowi informacje lub dokumenty.
- W przypadku ustalenia przez Zespół, w wyniku przeprowadzonych czynności, że otrzymane zgłoszenie jest uzasadnione, Zespół sporządzi raport określający rodzaj naruszenia (lub uzasadnionego podejrzenia jego wystąpienia) oraz przedstawi w nim proponowane działania Dyrektorowi WSPR zmierzające do usunięcia naruszenia lub działania naprawcze oraz wskaże ewentualne działania, które mogą zapobiegać występowaniu tego rodzaju naruszeń w przyszłości.
- Dyrektor WSPR w przypadku, gdy uzna to za uzasadnione, może podjąć w szczególności następujące czynności: podjąć działania naprawcze wskazane w raporcie sporządzonym przez Zespół; podjąć środki dyscyplinarne wobec pracownika, który dopuścił się naruszenia lub nadużycia; podjąć inne działania przewidziane w obowiązujących przepisach prawa.
- Wszelkie działania, o których mowa powyżej, będą podejmowane niezwłocznie, przy uwzględnieniu rodzaju dokonanego zgłoszenia.
- ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH OSÓB DOKONUJĄCYCH ZGŁOSZENIA
- Na skutek otrzymanego zgłoszenia jest wszczynane postępowanie wyjaśniające.
- Dane osoby zgłaszającej nie są ujawnianie w żadnym z dokumentów związanych z postępowaniem wyjaśniającym.
- Dane osoby zgłaszającej naruszenie mogą być ujawnione za zgodą tej osoby albo na żądanie uprawnionego organu. Ujawnienie w/w danych może nastąpić w sytuacji, gdy wynika to z powszechnie obowiązujących przepisów prawa w związku z prowadzonymi postępowaniami przez organy krajowe, a w szczególności na żądanie sądu lub prokuratora.
- ZGŁOSZENIA ZEWNĘTRZNE
- Zgłaszający może dokonać zgłoszenia zewnętrznego do organu publicznego lub organu centralnego, a w stosownych przypadkach, do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej, bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego w sposób przewidziany w regulaminie zgłoszeń wewnętrznych, w trybie określonym w procedurze opracowanej przez ten organ.
- Organem Centralnym jest Rzecznik Praw Obywatelskich, natomiast organami publicznymi są organy przyjmujące zgłoszenia zewnętrzne dotyczące naruszeń w dziedzinach należących do zakresu działania tych organów. Organem publicznym przyjmującym zgłoszenia w zakresie zasad konkurencji i ochrony konsumentów jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Informacje o trybie postępowania mającym zastosowanie w przypadku zgłoszenia zewnętrznego, w tym dane kontaktowe organu umożliwiające dokonanie zgłoszenia, zostaną udostępnione na stronach internetowych organu centralnego oraz organu publicznego.
- POSTANOWIENIA KOŃCOWE Niniejszy Regulamin zgłoszeń wewnętrznych zostanie umieszczony na stronie internetowej www.wsprprzemysl.pl w zakładce Sygnalista oraz w lokalizacji sieciowej dokumenty_wspr/SYGNALISTA.
Metryczka
Wytworzono: | 2022-01-19 07:27 | przez: Anna Dańko |
---|---|---|
Opublikowano: | 2022-01-19 08:41 | przez: Administrator BIP |
Podmiot udostępniający: | Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Przemyślu SPZOZ | |
Odwiedziny: | 4951 |
Rejestr zmian
- Brak wpisów.